• Persoane fizice
  • Companii
  • Comercianti parteneri
  • Despre tbi group

Petr Baron pentru Forbes Romania: Din followeri, ne transformam in lideri!

Din followeri ne transformam in lideri

In doar 4 ani, TBI Bank s-a transformat intr-un creditor digital cu focus clar pe servicii care fac diferenta pentru clienti. Am stat de vorba cu Petr Baron, forta din spatele acestei transformari, despre realizarile si provocarile de pe parcurs.

Petr Baron, au trecut 3 ani de la ultima noastra discutie – ce s-a schimbat de atunci la TBI?

Pe atunci eram la inceputul unei calatorii foarte ambitioase de transformare a businessului si a mentalitatii echipei. Mai simplu spus – de transformare din followeri in lideri. Piata din Romania este foarte competitiva si destul de dezvoltata. Am inteles ca am intarziat putin la petrecere, asa ca a trebuit sa ne alegem bataliile. Au existat oportunitati in domenii in care putem sa excelam cu adevarat si sa dovedim, atat pentru noi insine, cat mai ales pentru clienti, ca putem face lucrurile mai bine decat altii.

De-a lungul timpului, echipa noastra a imbunatatit multe procese si produse si continuam sa dezvoltam totul intr-o maniera agila, intrucat noi, ca organizatie, credem in ideea de imbunatatire continua. Iar aceasta mentalitate a contribuit nu doar la succesul nostru in segmente precum solutii de creditare pentru comercianti, credite de consum pentru clienti, imprumuturi pentru afaceri sau depozite, ci si la servicii mult, mult mai bune pentru clientii nostri.

Sa va dau un exemplu: multe companii mici au nevoie de capital de lucru pe termen scurt si sunt in mod clar deservite, deoarece oriunde se duc pentru a accesa acest capital, procesul dureaza saptamani, daca nu chiar luni. La TBI Bank, oferim imprumuturi online, ceea ce inseamna acces la bani intr-un timp scurt, intre 24 si 48 de ore. Acest lucru este revolutionar chiar si pentru pietele digitale puternic dezvoltate, cum ar fi SUA sau Marea Britanie. O astfel de rapiditate si accesibilitate diferentiaza multe dintre celelalte produse ale noastre – imprumuturi sau depozite. Daca luam in calcul si ca echipa noastra functioneaza ca un startup fintech, indrazneste sa experimenteze, sa faca greseli si sa invete din ele, se poate spune ca am facut un pas urias inainte in ultimii trei ani si remarcam cum clientii vad si apreciaza transformarea noastra. Din followeri, la TBI am devenit acum lideri. Anul trecut am primit peste un milion de cereri de imprumut – aceasta cifra uriasa arata ca ne indreptam in directia corecta.

Ati introdus recent o noua arhitectura de brand – ne explicati putin despre ce e vorba si descrieti transformarea pe care o implica?

Cand banca a fost achizitionata, in 2016, ne-am gandit mult daca ar trebui sa-i schimbam numele, deoarece nu este foarte cunoscut de romani. Cu toate acestea, am decis sa folosim acest lucru in avantajul nostru si sa punem TBI in centrul unui univers de produse si servicii. Altfel spus, sa facem o mutare indrazneata de la un brand coporate pur la un brand asociat cu multe produse care functioneaza coerent impreuna. Nimic nu se schimba, oferim doar mai multa simplitate si comoditate clientilor si partenerilor nostri.

Romanii stiu deja ca se pot baza pe serviciile de calitate ale TBI, dar acum vor sti si la ce anume sa se astepte de la fiecare dintre canalele noastre. Mergi la TBI Bank pentru a-ti depune banii sau pentru servicii de care ai nevoie in calitate de client corporate. TBI Money si produsul sau emblematic TBIDuo sustin conceptul nostru de creditare incluziva. TBIPay ii ajuta pe partenerii nostri comercianti sa vanda mai mult, iar pe clientii nostri sa cumpere produsul pe care si-l doresc acum si sa plateasca mai tarziu, in rate.

Probabil se vede ca scopul nostru a fost sa numim nava dupa cum vrem sa navigam. Si ne-a luat ceva timp sa ne aliniam la acest concept. Dar acum ca am ajuns acolo, observam ca este o tendinta importanta si ca multe alte companii fac la fel si ne urmeaza. Ce nu stiu ele inca este ca, pentru noi, acesta este doar inceputul! In timp, vom integra mai multe produse si solutii mai convenabile sub brandul TBI.

TBI se remarca prin dobanzile competitive la depozite – care este ratiunea din spatele acestora?

Ne bucuram sa oferim clientilor nostri dobanzi care depasesc rata inflatiei din Romania. La noi nu numai ca isi pastreaza economiile in cel mai sigur mod posibil, dar si castiga bani in mod real. Motivele sunt simple. In primul rand, cea mai mare parte a clientilor pe depozite din Romania a venit prin canale complet digitale. Acest lucru nu numai ca este convenabil pentru clienti, dar in acelasi timp elimina costul mare al infrastructurii pe care trebuie sa-l sustina majoritatea bancilor pentru a facilita aceasta linie de business. In al doilea rand, modelul nostru general de afaceri se concentreaza pe imprumuturi incluzive. Valorile imprumuturilor noastre nu sunt mari, nu oferim credite ipotecare, comerciantii care ofera solutiile noastre la punctul de cumparare compenseaza o parte din costul clientilor. Pe scurt, suntem foarte eficienti, ba chiar printre cele mai eficiente si profitabile banci din sud-estul Europei. Toate acestea ne ofera posibilitatea sa acordam dobanzi competitive. Pe langa dobanzile foarte bune, as vrea sa mai mentionez un aspect foarte important pentru clienti – calitatea asistentei pe care o oferim atunci cand deschid pentru prima oara un depozit online. In mod traditional, oamenii nu sunt confortabili sa depuna bani la banca fara interactiune umana si, prin urmare, am decis sa oferim asistenta dedicata pe tot parcursul procesului. Aceasta abordare nu numai ca a sustinut cresterea depozitelor, dar si satisfactia clientilor. Este imbucurator ca mentinem un NPS de 80+ – un indicator relevant, la un nivel pe care putine banci din lume l-au atins.

Daca tot suntem la acest subiect, cum a afectat Covid-19 economiile Romanilor?

Romanii nu se diferentiaza in raport cu tendintele globale: cheltuiesc mai putin si economisesc mai mult. Unii cauta sa investeasca, in proprietati, aur, actiuni, dar in final majoritatea prefera sa economiseasca banii la banca. Observam, asadar, o tendinta foarte puternica de crestere a depozitelor de la inceputul pandemiei. Cred ca de acum, cel putin pentru inca 6-7 luni, tinand cont ca izolarea continua si nu exista claritate privind modul in care vom depasi aceasta situatie, este firesc ca oamenii sa se pregateasca pentru zile negre, iar aceasta tendinta va continua.

Ne puteti spune mai multe despre serviciile pe care le oferiti?

Nu vrem sa fim o banca universala, suntem o banca fintech. Prin urmare, pentru TBI este foarte important sa ne concentram pe nevoile clientilor deserviti si sa ne evidentiem pe o piata deja competitiva. Acesta este motivul pentru care in Romania avem de fapt doar cinci produse de tip „phygital” (fizic si digital – n.r.) la baza. Am mentionat deja depozitele pe care le constituim in principal online, in siguranta. Apoi, avem divizia noastra de business banking, care a fost dintotdeauna foarte puternica. Aici am identificat nisa intreprinderilor mici si mijlocii care au nevoie de fonduri rapid, online, iar TBI Bank este alaturi de ele. In ceea ce priveste clientii de retail, unde avem si o pozitie puternica si o multime de clienti fideli, oferim doua produse sub brandul TBI Money.

Unul este un imprumut clasic pentru orice scop. Celalalt a fost lansat recent si suntem mandri de asta. Se numeste TBIDuo si sprijina intr-adevar strategia noastra de incluziune. Ce inseamna asta? TBI vrea sa ajute clientii sa isi realizeze visurile. TBIDuo este exemplul perfect pentru aceasta strategie. In esenta, este tot un imprumut pentru orice scop, dar se adreseaza in primul rand persoanelor care nu se califica, dintr-un motiv sau altul, pentru un imprumut. Acestia pot aduce un garant – de obicei sotul/sotia sau un parinte daca este vorba despre o persoana mai tanara – care garanteaza imprumutul. In acest fel, TBIDuo ii poate ajuta pe multi romani sa isi deschida si construiasca propriul istoric de creditare. Si nu in ultimul rind, pentru clientii de retail avem cel mai important produs oferit in Romania: serviciul nostru de finantare a comenzilor, la comerciantii parteneri, TBIPay.

De ce este atat de important? Care este inovatia din spatele acestei oferte la punctul de cumparare?

Ca tip de produs, TBIPay devine din ce in ce mai popular in intreaga lume: este ceea ce fintech-urile numesc „cumperi acum, platesti mai tarziu”. Ceea ce ne diferentiaza este ca TBI activeaza in segmentul creditarii la punctul de cumparare de multi ani. Cunoastem in profunzime atit nevoile partenerilor nostri comercianti, cat si ale clientilor nostri. TBIPay nu este un produs, ci un serviciu. Clientul vrea sa cumpere sau sa finanteze cu usurinta orice in rate – de la un frigider pina la o vizita la dentist. Acest client nu cauta o banca noua, ci cauta comfort, un instrument care sa-l ajute sa obtina ceea ce are nevoie acum si nu in ani de zile. TBIPay exprima ceea ce reprezentam noi, ca organizatie – o platforma orientata spre client, cu valoare adaugata ridicata si un potential imens pentru serviciile integrate in viitor. Acum ne aflam in etapa in care ii ajutam pe comercianti sa vanda mai mult – atat online, cat si in magazin. In plus, avem modelul hibrid, pe care il numim „anti-queue”, pentru persoanele care incep procesul de finantare in magazin si il finalizeaza online. Acum adaugam un serviciu suplimentar prin care oferim clientilor optiunea sa finanteze achizitii si mai mici si credem ca TBIPay este un serviciu din care toata lumea are de castigat. Cu toate acestea, etapa in care ne aflam acum este doar inceputul.

Intrand mai in detaliu in strategia noastra, pe termen mediu vrem sa oferim mai multe servicii incorporate atat comerciantilor nostri, cat si clientilor. Pentru fiecare roman, asta inseamna ca odata ce ajunge la bordul TBIPay va primi mai multe oferte exclusive de la noi si de la partenerii nostri. Toate acestea pozitioneaza TBI mai aproape de conceptul fintech decat de banking.

Ce produse aveti in plan sa lansati in 2021? 

Foarte curand vom lansa TBI Quattro – cu acesta vom finanta achizitii de pana la 300 de euro. Cea mai buna caracteristica este ca, daca ratele sunt platite la timp, acestea vor fi fara dobanda. In paralel, lucram la propria noastra functionalitate de plata, astfel incat sa putem oferi o experienta complet integrata partenerilor nostri. Acestia vor putea accepta plati cu cardul, finantarea la punctul de cumparare va fi si mai rapida si fara probleme. De-a lungul anului vom lucra la integrarea unui IBAN in ecosistemul nostru pentru a oferi clientilor o experienta completa. Contul curent va fi conectat la un card de debit cool si la o aplicatie si va avea o limita de credit pre-aprobata pe baza istoricului din relatia cu TBI. De asemenea, vom dezvolta in continuare solutia de creditare online.

Care sunt efectele Covid-19 asupra TBI si cum reactioneaza compania?

Am inceput sa ne pregatim inaintea multor altor companii si asta ma face sa fiu foarte mandru de echipa. Pentru noi, ca banca, a fost important ca serviciile noastre sa nu fie intrerupte si sa continuam sa imprumutam si sa sprijinim clientii nostri in aceste momente dificile. La inceputul lunii februarie am inceput, de asemenea, sa ne asiguram ca putem proteja atat clientii, cat si angajatii nostri. Dar a aparut o intrebare: cum sa faci acest lucru atunci cand nu cunosti virusul, cum se raspandeste si cum va afecta lumea in care traim. Structura noastra agila si atitudinea antreprenoriala deschisa in organizatie au ajutat foarte mult in aceasta situatie. Echipa a fost chiar mai vocala decat de obicei si a venit cu solutii la probleme chiar inainte ca acestea sa apara.

De asemenea, am implementat o abordare strategica pe patru piloni, bazata pe optimizarea costurilor, gestionarea lichiditatii si asigurarea sigurantei clientilor si echipelor noastre. In acelasi timp, cautam oportunitati, deoarece crizele vin intotdeauna si cu oportunitati. Continuarea adaptarii la noul mod de viata si de lucru, impreuna cu accelerarea tuturor proceselor aflate in desfasurare, vor ramane obiectivul nostru pentru 2021. Desigur, combinat cu toate masurile pentru a mentine pe toata lumea in siguranta.

In acelasi timp, spun tot timpul echipei ca pandemia ne ofera o sansa unica de a ne depasi performantele. Datorita nevoilor in schimbare ale clientilor, tot ceea ce planificasem pentru o perioada de 10 ani se comprima acum in urmatorii 3 pana la cel mult 5 ani. Daca ne adaptam si evoluam mai repede decat ceilalti, nu numai ca vom ramane competitivi, dar vom crea impact pozitiv pe termen lung.

Nu in ultimul rand, ne va duce 2021 mai departe in ceea ce priveste dezvoltarea fintech sau lumea va fi prea ocupata cu „noul normal”?

Pentru mine, aceste doua lucruri sunt conectate – digitalizarea serviciilor financiare determinate de nevoile consumatorilor si efectele pandemiei. Fiecare provocare majora din istorie a condus la o situatie in care cineva castiga si cineva pierde. In ultimele luni, modelele de afaceri ale unor fintech-uri au fost expuse si s-ar putea sa nu supravietuiasca. Altii vor evolua si vor gasi o cale si, bineinteles, multe companii fintech vor fi cumparate de banci consacrate, care le vor folosi ca platforme. Aceste procese s-ar fi intamplat oricum, dar accelerarea digitalizarii pe fondul pandemiei le va face sa se intample mai repede. Iar la sfarsitul zilei, clientii vor fi cei care vor beneficia cel mai mult de toate acestea. Toti cei care au inceput sa utilizeze serviciile digitale recent – si aici nu ma refer doar la finantare – si-au dat seama ca nu au nevoie de vechiul model de business. Acum suntem mai pretentiosi, deoarece serviciile digitale sunt mult mai transparente si mai convenabile. Dintr-o data, toata lumea se obisnuieste cu digitalul – si nu mai exista cale de intoarcere.

Ultimele articole

Citeste mai mult
Petr Baron: Contra curentului
tbi bank Bulgaria conduce clasamentul realizat de Capital la doua categorii bancare privind eficienta si sustenabilitatea
Interviu Gergana Staykova in Forbes Romania
Petr Baron pentru Forbes Romania: Din followeri, ne transformam in lideri!
TBI Bank isi extinde oferta de solutii de economisire cu o noua scadenta de 15 luni si o dobanda anuala de 4,4%
CÂND CLIENTUL DEVINE ÎNTR-ADEVĂR REGE: Petr Baron, CEO TBIF (TBI Bank), a stat de vorbă cu Business Magazin