Domnule Galabov, care sunt schimbările din instituțiile bancare, considerate relativ conservatoare, în contextul ofensivei tehnologiilor digitale și a revoluției digitale în ansamblu?
Băncile acceptă provocarea revoluției digitale și, în special, a companiilor fintech. Procesul merge pe două direcții – atât la nivelul proceselor interne din cadrul băncilor, cât și al produselor pe care acestea le oferă. Toate serviciile care pot fi digitalizate și, prin urmare, diminuează prezența fizică a instituțiilor bancare, devin din ce în ce mai accesibile și facile, oferind adesea clienților servicii 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână. Prin urmare, cei care au capacitatea de a se adapta cel mai bine așteptărilor clienților lor vor avea și cele mai bune șanse să-și mențină poziția în piață și să atragă noi clienți, în special din rândul așa-numitei generații de ”millenials”. Conservatorismul este, desigur, inerent instituțiilor bancare atunci când vine vorba de managementul riscului, însă pe de altă parte, digitalizarea produselor și proceselor este obligatorie în noua eră a serviciilor bancare. La TBI Bank, aceste procese sunt deja în plină desfășurare și digitalizarea stă la baza tuturor relațiilor noastre cu clienții. Lucrăm la dezvoltarea și implementarea de produse și servicii financiare digitale, accesibile online, simplu și rapid. Ceea ce e valabil atât pentru produsele și serviciile noi, cât și pentru cele deja existente în portofoliu.
In concordanță, observați schimbări în ceea ce privește modul în care clienții comunică, caută și folosesc servicii bancare?
Se pare că o mare parte din generația tânără se simte mai confortabilă dacă are acces la servicii bancare prin intermediul computerului sau telefonului mobil, fără să mai fie necesară prezența efectivă a unui angajat al instituției de credit. Nu numai că ei nu caută o astfel de interacțiune directă, dar aceasta îi și împovărează. Este clar pentru noi că fiecare nouă generație este din ce în ce mai familiarizată cu tehnologia, ceea ce determină băncile să se concentreze și mai mult pe comunicarea și interacțiunea cu clienții prin intermediul unor aplicații relevante. Pentru cei obișnuiți să lucreze cu aplicații, chatbots, roboți direct pe telefonul lor mobil, timpul este factorul cel mai important. Astăzi, nu mai este nevoie să deschidem laptopul sau tableta, este suficient să avem un smartphone pentru a obține orice avem nevoie, chiar și în ceea ce privește serviciile financiare. Comunicarea este, așadar, o provocare în contextul acestui public pe care îl deservim. Pe de-o parte, căutăm permanent să răspundem așteptărilor clienților noștri cu vârstă înaintată, care poate s-au retras deja din activitatea profesională, ținând cont de obiceiurile lor de comunicare cu banca. Pe de altă parte, dezvoltăm produse și aplicații dedicate generațiilor tinere și, prin tot ceea ce facem, ne propunem să fim o bancă modernă și fresh. Implicit, moneda noastră trebuie să fie mereu poziționată pe verticală pentru a avea ambele fețe mereu vizibile, astfel încât noi să putem ajunge cu succes la ambele categorii de clienți și să fim atractivi pentru generații aflate la 30-40 de ani distanță.
Cum intră TBI Bank în era digitală?
Am investit într-o nouă generație de sisteme non-tradiționale de management de proces și de aplicații fintech care trebuie să răspundă noilor tendințe într-un ritm alert. Suntem orientați către retail banking și asta încă necesită trecerea la servicii digitale, online pentru clienții care își transformă rapid obiceiurile de consum. Și aș pune accent pe lansarea de noi produse în Bulgaria și România. Anul trecut, am lansat o nouă platformă de depozite online în România, platformă care va fi operațională și în Bulgaria în foarte scurt timp. In luna iulie a acestui an, am lansat depozite online pe piața din Germania. În România, am lansat primul nostru produs de creditare online cu identificare video și semnătură electronică – clienții TBI pot obține acum un credit online în numai câteva minute. În același timp, am lansat astfel de soluții inovatoare și pe pe piața din Bulgaria. Creditele online pentru companii mici au fost de asemenea lansate în Bulgaria. Acestea sunt doar câteva dintre planurile noastre prin care să răspundem cererii în creștere pentru soluții digitale inovatoare în cele două piețe. Și avem multe planuri și pentru anul viitor, însă le luăm pas cu pas. Credem că digitalizarea schimbă viețile financiare ale clienților noștri.
Care sunt principalele atuuri ale TBI în ceea ce privește oferta de produse?
Creditele în magazine tradiționale și online, creditele prin aplicația online care oferă clienților, în doar câteva minute, finanțarea de care au nevoie. Încercăm să creăm oportunități pentru clienții noștri. Toate serviciile care au presupus până acum vizita clientului într-o sucursală bancare ar trebuie să fie disponibile și pe computer sau pe telefonul mobil. Cu ajutorul imaginilor video și a semnăturii electronice, fiecare persoană se poate identifica, poate accesa contul lor bancar și poate obține serviciile online de care are nevoie. Credem că accesibilitatea și convenabilitatea sunt beneficii importante ale serviciilor pe care le oferim, inclusiv cele de creditare. În cazul nostru, avem avantajul de a nu avea o ”greutate” pe umeri – numărul mare de sucursale, obiceiurile înrădăcinate sau investițiile ridicate pe care le implică modelul tradițional în banking. Acest lucru ne permite să fim flexibili, perseverenți și dedicați digitalizării cât mai accelerate a tuturor serviciilor noastre.
Cât de accesibile sunt creditele clienților? Cât de restrictivi sunteți?
Nu e vorba de restricții, ci de un management firesc al riscului. Modelele de management al riscului sunt esențiale pentru competitivitatea băncilor. Procesele sunt din ce în ce mai rapide astăzi, iar noi lucrăm la o aplicație prin care să oferim credite pe telefon în doar câteva minute. Oricine are un scor de credit normal poate obține un împrumut. Pe scurt, oferim finanțare celor care au oportunitatea să plătească creditul. În caz contrar, creditarea este nesănătoasă atât pentru instituție, cât și pentru consumator. Încrederea, securitatea și predictibilitatea sunt trăsături cheie pentru orice instituție financiară și misiunea noastră este să menținem aceste trăsături la cel mai înalt nivel.
Ce alte produse sau servicii specifice oferiți pentru companii?
Inițial, TBI Bank s-a concentrat pe creditarea pentru persoane fizice, dar acum oferim și soluții de finanțare dedicate companiilor mici și mijlocii. Suntem activi în finanțarea de proiecte de agricultură prin programe Europene și nu numai, oferind finanțare suplimentară pe care clienții nu o pot obține în mod uzual.
Cum atrageți și rețineți talentele de care aveți nevoie?
Cu cât obiectivele de eficiență, viteză și calitate a produselor și serviciilor sunt mai mari, cu atât crește nevoia de specialiști. Misiunea oricărei organizații este să descopere, dezvolte și maximizeze creșterea. Punem mult accent pe atragerea, atât din plan local, cât și internațional, a talentelor și experților în inovație, a oamenilor cu abilități și cunoștințe relevante, dar și cu mult entuziasm, care corespund profilului băncii.
TBI Bank este o companie care prețuiește potențialul tinerilor. Ei au capacitatea să schimbe lumea, trăiesc într-o dinamică permanentă, sunt foarte flexibili. Ne concentrăm permanent să îi atragem, să lucrăm împreună, să dezvoltăm produsele pe care ei le caută. Cu o nouă viziune privind dezvoltarea și digitalizarea, le oferim o oportunitate unicp de a contribui la dezvoltarea de soluții online și mobile inovatoare. Tinerilor nu le place rutina, ei caută ceva nou în fiecare zi, lucru care îi împinge către companii cum este TBI. Inovația și leadership-ul creativ în procesul de digitalizare atrag, de asemenea, oameni motivați.
Internet of Things (IoT) este o tehnologie tot mai discutată, la fel ca realitatea virtuală. Cum credeți că se vor regăsi aceste tehnologii în industria bancară?
Realitatea virtuală și inteligența artificială creează multe oportunități pentru dezvoltarea de produse bancare online sau mobile. Toată lumea urmărește evoluția acestor tehnologii și lucrează, într-un fel sau altul, la integrarea lor în serviciile pe care le oferă. Crearea unui cont virtual direct de pe telefonul mobil, în care clientul poate obține un împrumut și merge la cel mai apropiat bancomat pentru a retrage numerar este numai un exemplu. Prin semnătura electronică unică și cu ajutorul identificării video pentru obținerea unui împrumut sau a altor servicii bancare, clientul poate accesa toate produsele de care are nevoie online, direct pe telefonul lor mobil.
Pot fi consumatorii siguri că băncile le protejează datele personale și banii? Se vorbește tot mai mult despre servicii cloud, iar clienții se tem că influența lor asupra vieții personale este mai mare ca oricând.
Băncile fac tot posibilul să protejeze spațiul virtual. Ele se supun, totodată, directivei “General Data Protection Directive” (GDPR). Băncile sunt printre cele mai reglementate instituții și încearcă să adopte tehnologiile care garantează cel mai ridicat nivel de protecție pentru consumatori. Fiecare bancă face toate eforturile în acest sens. Când vine vorba despre bani și despre date personale, oamenii vor să le știe în siguranță.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
__cfruid | session | Cloudflare sets this cookie to identify trusted web traffic. |
_GRECAPTCHA | 6 months | Google Recaptcha service sets this cookie to identify bots to protect the website against malicious spam attacks. |
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie records the user consent for the cookies in the "Analytics" category. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 1 year | The GDPR Cookie Consent plugin sets the cookie to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie records the user consent for the cookies in the "Necessary" category. |
cookielawinfo-checkbox-others | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie stores user consent for cookies in the category "Others". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | CookieYes sets this cookie to record the default button state of the corresponding category and the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
ep201 | 1 hour | This cookie is set by Wufoo for load balancing, site traffic and preventing site abuse. |
incap_ses_* | session | This is an Incapsula DDoS Protection and Web Application Firewall cookie that is used to relate HTTP requests to a certain session. |
PHPSESSID | session | This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed. |
viewed_cookie_policy | 1 year | The GDPR Cookie Consent plugin sets the cookie to store whether or not the user has consented to use cookies. It does not store any personal data. |
visid_incap_* | 1 year | Incapsula sets this cookie to provide cloud-based website security services. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_dc_gtm_UA-104993067-2 | 1 minute | No description |
_splunk_rum_sid | 15 minutes | Description is currently not available. |
AnalyticsSyncHistory | 1 month | No description |
CX_448903962 | 1 year | Description is currently not available. |
incap_ses_1184_2226261 | session | No description |
incap_ses_1184_2729474 | session | No description |
incap_ses_1185_2226261 | session | No description |
incap_ses_1185_2729474 | session | No description |
incap_ses_1319_2226261 | session | No description |
incap_ses_1364_2226261 | session | No description |
incap_ses_1371_2226261 | session | No description |
incap_ses_1372_2226261 | session | No description |
incap_ses_1372_2729474 | session | No description |
incap_ses_1578_2226261 | session | No description |
incap_ses_1579_2226261 | session | No description |
incap_ses_1580_2226261 | session | No description |
incap_ses_1581_2226261 | session | No description |
incap_ses_1582_2226261 | session | No description |
incap_ses_197_2226261 | session | No description |
incap_ses_198_2226261 | session | No description |
incap_ses_340_2226261 | session | No description |
incap_ses_368_2226261 | session | No description |
incap_ses_373_2225636 | session | No description |
incap_ses_373_2226261 | session | No description |
incap_ses_373_2729474 | session | No description |
incap_ses_374_2226261 | session | No description |
incap_ses_452_2226261 | session | No description |
incap_ses_454_2226261 | session | No description |
incap_ses_454_2729474 | session | No description |
incap_ses_455_2226261 | session | No description |
incap_ses_456_2226261 | session | No description |
incap_ses_457_2226261 | session | No description |
incap_ses_458_2226261 | session | No description |
incap_ses_7227_2226261 | session | No description |
incap_ses_801_2226261 | session | No description |
incap_ses_802_2226261 | session | No description |
incap_ses_8076_2226261 | session | No description |
incap_ses_8218_2226261 | session | No description |
incap_ses_8218_2729474 | session | No description |
incap_ses_873_2226261 | session | No description |
incap_ses_874_2226261 | session | No description |
incap_ses_9117_2226261 | session | No description |
incap_ses_9196_2226261 | session | No description |
incap_ses_9206_2226261 | session | No description |
incap_ses_9218_2226261 | session | No description |
li_gc | 5 months 27 days | No description |
SL_C_23361dd035530_DOMAIN | session | Description is currently not available. |
visid_incap_2225636 | 1 year | No description |
visid_incap_2226261 | 1 year | No description |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
bcookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser ID. |
bscookie | 1 year | LinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
IDE | 1 year 24 days | Google DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile. |
lang | session | LinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting. |
li_sugr | 3 months | LinkedIn sets this cookie to collect user behaviour data to optimise the website and make advertisements on the website more relevant. |
lidc | 1 day | LinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection. |
test_cookie | 15 minutes | The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies. |
UserMatchHistory | 1 month | LinkedIn sets this cookie for LinkedIn Ads ID syncing. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
VISITOR_PRIVACY_METADATA | 6 months | YouTube sets this cookie to store the user's cookie consent state for the current domain. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
___utmvc | less than a minute | The ___utmvc cookie is installed by Google Analytics to gather data on the user's site usage. This data is then used to compile reports and improve the site. |
_ga | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to calculate visitor, session and campaign data and track site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognise unique visitors. |
_ga_* | 1 year 1 month 4 days | Google Analytics sets this cookie to store and count page views. |
_ga_BXT38366YK | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_gtag_UA_104993067_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gat_gtag_UA_104993067_2 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gcl_au | 3 months | Provided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
vuid | 2 years | Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
__cf_bm | 30 minutes | This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management. |
_dc_gtm_UA-* | 1 minute | Google Analytics sets this cookie to load the Google Analytics script tag. |
ep203 | 3 months | Surveymonkey sets this cookie to mitigate account sharing. |